منتدى نور الايمان
مرحباً بك زائر منتديات نور الايمان الكريم أذا كنت زائر يشرفنا انضمامكم وأذا كنت عضو تفضل بتسجيل الدخول للأطلاع على ما هو جديد (اداره المنتدى)

منتدى نور الايمان

الرئيسيةمجله المنتدىاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلالمجموعاتدخولتسجيل دخول الاعضاء
بحمد الله تم تحويل المنتدى الى دومين احترافى واصبح  nouraleman.net  ليتسع مجال المنتدى

شاطر | 

كيفيه انشاء موضوع مشروح بالصور من الالف الى الياء (لتصبح خبير بشرح اى شئ)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Moaz Elsabaa
المدير العام

المدير العام

الدوله :
دعاء :

مُساهمةموضوع: كيفيه انشاء موضوع مشروح بالصور من الالف الى الياء (لتصبح خبير بشرح اى شئ)    18/11/2010, 9:45 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هشرح اليوم باذن الله
كيفيه انشاء موضوع مشروح بالصور من الالف الى الياء

sorry جداً جداً على التأخير لكن مش بإيدى sorry مره اخرى بسم الله نبدأ الشرح

بص بقى اول حاجه لازم تحمل البرنامجين دول اللى هتشتغل عليهم علشان تعرف تشرح شرح منسق

-البرنامج الاول : SPX Insert Screan Capture
للتحميل من هنا

-البرنامج الثانى : SPX Studio
للتحميل من هنا

-ملحوظه:. وانت بتسطب البرامج هتطلب منك سيريال هتلاقى مع كل برنامج ملف اسمه serial افتحه هتلاقى جواه السيريال ( اى خدمه )

دلوقتى بقى يلا نشرح طريقه التعامل مع البرامج مع انها سهله جداً

انت بقى ياص احبى لو عاوز تشرح مثلاً برنامج او اى حاجه وعاوز تصور الشرح بتاعك وتجيب صور من البرنامج وانت بتشرح علشان توضح الشرح أذاى تلقط الصور دى هتقول الرسام هقولك ده وجع دماغ هتشتغل انشاء الله بالبرنامج الاول SPX Insert Screan Capture وده بعد ما تسطبه هتدوس كليك يمين هتلاقى ظهرت مكان الماوس علامه + بس كبيره شويه هتروح عند اى حته فى الشاشه عند عاوز تصورها تدوس كليك شمال وتفضل دايس لغايه ما تحدد الجزء اللى عاوز تلقطه وبعد كده شيل صباعك من على الكليك شمال ودى نافذه البرنامج ولقطها زى ما انا شارحلكم بالضبط

هتقولى ايه ده يا عم انت جبت النافذه دى اذاى اصلاً هققولك هتلاقيها تحت جمب الساعه لما تشغل البرنامج هى ايوقه صغنونه خالص ودى صورتها

هى طبعاً الايقونه اللى زى الكاميرا دى دوس عليها كليك شمال تكتين هتلاقى الايقونه اللى فوق ظهرت

خلاص كده يبقى انت لقطت الجزء اللى انت عاوز تشرحه وبدقه بدل ما تروج على الرسام وتعمل باست وتفضل تقص من الصوره لا فكك كده غلط على صحتك خليك بالبرنامج ده

بعد ما لقتط الصوره عاوز تشرح عليها وتكتب عليها اللى انت عاوز تكتبه ديه بقى مهمه البرنامج الثانى الا وهو SPX Studio
وهى دى ايقونته على سطح المكتب بعد التسطيب

وده شكل البرنامج من جوا

بس بعد كده هتفتح الصوره اللى انت عاوز تشرح عليها هتدوس على الايقونه الغيره اللى على الجنب اللى عامله زى الورده فى الصوره اللى فوق وهى الايقونه دى وهتختار الصوره اللى عاوزها وانا فتحت الصوره اللى انا كنت صورتها فى الاول خالص اهوه

وبعد كده بقى متهيقلى بقيه الايقونات اللى جمب الايقونه اللى شغلت منها الصوره واضحه ومش محتاجه شرح يعنى مثلاً لو عاوز تكتب على الصوروه هتدوس على الايقونه دى ولو عاوز تكتب فى مربع شكله حلو حسب اللون اللى عاوزه هتدوس على الايقونه دى ولو عاوز تعمل دائره او مربع حول اى حاجه فى الصوره علشان توضحها هتدوس على الايقونه دى وتختار لون الدائره او المربع وبعد كده تعملها
والايقونه الاخيره بقى اللى هى دى هتدوس عليها هيظهرلك اشكال كتير لنوافز ينفع تحطها على الصوره وتكتب عليها هتعجبك اوى دى وكمان ينفع تختار لونها يلا يا عم مهيصك اهوه

وبعد ما تخلص لو عاوز تحفظ الصوره اللى تعبت فيها دى هتدوس على الايقونه دى

وتختار المكان اللى عاوز تحفظ فيه الصوره

وبعد كده علشان ترفع الصوره على النت وتحطها فى موضوع هنا فى المنتدى
هترفع الصوره على الموقع ده احسن موقع طبعاً لرفع الصور
http://img265.imageshack.us

انا اسف جداً علشان ما شرحتش كل ايقونه استخدامها بالصور شرحته بالكلام بس علشان الوقت المهم انا متهيقلي انه بسيط جداً ومش محتاج اصلاً شرح بس الواحد يعمل اللى عليه ولو حد عاوز شرح اكتر يقولى وانا هشرح

طبعاً الموضوع شرحى من الالف الى الياء بدون اقتناص اى حرف من اى حته

تحياتى
اخوكم
معاذ السبع

سبحان الله وبحمده  سبحان الله العظيم

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.nooraleman.ibda3.org

كيفيه انشاء موضوع مشروح بالصور من الالف الى الياء (لتصبح خبير بشرح اى شئ)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1